De Alfa Romeo 8C Spider  Alfa Romeo 8C Spider: overdonderend

De schitterende open versie van de 8C Competizione gaat nog dit jaar in productie. Onder de motorkap een 4.7 liter V8 met niet minder dan 450 pk aan vermogen.

Op het Concours Villa d’Este in 2006 onthulde Alfa Romeo de 8C Competizione Spider. De open versie van de 8C Competizione bleef lange tijd in de schaduw staan van zijn coupé-broeder, maar de geruchten leefden voort. Alfa Romeo liet eerder al doorschemeren dat er aan een productieversie gewerkt werd, maar nu is het concreet. Nog dit jaar gaat de 8C Spider in productie. De oplage is beperkt en net als bij de Coupé zullen er slechts 500 exemplaren van worden geproduceerd.

Het voornaamste verschil tussen de 8C Competizione en 8C Spider is uiteraard het dak. Bij de Spider monteert Alfa een stoffen kap die geheel elektrisch valt te openen en te sluiten. Daarbij claimt Alfa een uitstekende (geluids)isolatie door het gebruik van twee verschillende lagen. De kap is leverbaar in tal van kleuren. Dat geldt overigens ook voor de carrosserie, de remklauwen en het interieur. Alfa Romeo kan op aanvraag elke kleur leveren die de klant wenst.

Technisch is de Spider identiek aan de Coupé. Een V8 in de lange neus dus, met 4,7 liter inhoud en een vermogen van 450 pk op de 20-inch achterwielen. Schakelen kan alleen via flippers achter het stuur met een zesbak die oorspronkelijk van Maserati komt.

Het design is wederom oogstrelend en de droom van liefhebbers van Italiaanse bolides en Alfa´s in het bijzonder. De meeste onderdelen zijn gelijk aan de 8C Competizione en daarmee deelt deze open sportauto dan ook zijn dynamische karakter.

Voor meer informatie kunt u kijken op www.alfaromeo.nl

 De Jaguar XF: atletisch en assertief

De XF geeft vorm aan de filosofie van Jaguar om mooie, snelle auto´s te ontwerpen en definieert een nieuwe rijervaring: sportieve luxe. De lijnen van een coupé en een ruim interieur.

De opdracht was helder: de XF moet rijden zoals hij eruit ziet. De toonaangevende torsiestijfheid van deze luxueuze saloon zorgt, in combinatie met de grote spoorbreedte, geraffineerde besturing, wielophanging en remmen, voor het weggedrag van een sportauto. Jaguar heeft daarbij zeer veel aandacht besteed aan de aerodynamica en de gebruikte (lichtgewicht) materialen. Het resultaat is een dynamisch karakter dat de sportieve bestuurder zal aanspreken.

Ruimte voor de inzittenden was een belangrijk uitgangspunt bij de ontwikkeling van de XF. Het interieur biedt comfortabel plaats aan vijf volwassenen. De bagageruimte bedraagt 540 liter terwijl deze, dankzij de in delen neerklapbare achterbank, met 420 liter kan worden vergroot.

Indrukwekkend is de beleving die je krijgt zodra je instapt. Stap in de XF en de startknop begint met het ritme van een hartslag rood te knipperen. Druk vervolgens op deze knop en de JaguarDrive Selector (versnellingspook) komt naar boven. Tegelijkertijd wordt het navigatiesysteem gestart, draaien de ventilatieroosters van hun gesloten ´parkeerstand´ open en begint de motor - vooral in het geval van de Supercharged V8 - te grommen. En dat is nog maar het begin.

Jaguar weet dat een goede motor het hart vormt van een goede auto. De XF is leverbaar met vier motoren, van de 2.7 liter V6 twin turbo dieselmotor, een van de meest verfijnde dieselmotoren in zijn klasse, en de 3.0 liter V6-benzinemotor tot de 4.2 liter V8 en 4.2 liter V8 Supercharged. Motoren die toonaangevend zijn als het gaat om verfijning, souplesse en superieure prestaties.

De Jaquar XF is vanaf begin 2008 bij de dealers, maar is vanaf heden te bestellen. Voor meer informatie kunt u kijken op www.jaguar.nl.

 R8: Audi opent de aanval op Porsche

De R8 bestond al in een raceversie waarmee het team van Audi de 24 uur van Le Mans vijf keer wist te winnen. De belangrijkste eigenschappen van de racewagen zijn nu vertaald naar een sportauto voor de openbare weg. En daarmee haalt Audi flink uit naar gevestigde namen als Porsche en Aston Martin.

De middengeplaatste V8 FSI-motor (420 pk) haalt een topsnelheid van 301 km/u en hij sprint in 4,6 seconden van 0 naar 100. De R8 is 1,90 meter breed, 4,43 meter lang en 1,25 meter hoog.

Het uiterlijk van de R8 heeft enkele opvallende ’features’. Zo zijn de vier ringen niet op de grill geplaatst maar op de motorkap, zitten er aan weerszijde van de grill luchtinlaten, is het derde remlicht over de hele breedte van het dak geplaatst en heeft de achterbumper twee grote diffusors. Leuk detail zijn ook de LED-lampjes rondom.

Standaard beschikt de R8 over een zesversnellingsbak, maar er is ook een versie met R-tronic versnellingsbak. De sportauto heeft vierwielaandrijving en een zelfdragende alumunium carrosserie, gebouwd volgens de Audi Space Frame technologie.

Het interieur is functioneel en ergonomisch, met bijvoorbeeld een vlakke onderzijde van het stuurwiel. De sportstoelen worden standaard uitgevoerd in leer en alcantara, maar uiteraard is het ook mogelijk om alles volledig in leer te laten uitvoeren. Er kunnen precies twee golftassen mee en de auto beschikt over een DVD-navigatiesysteem.

Kijk voor meer informatie op www.audi.com

 Piet Boon LandRover Defender: stoer, strak, puur

De bekende vormgever Piet Boon heeft voor de Nederlandse markt een exclusieve Land Rover Defender ontworpen. Een samenwerking met een liefdadig accent, want een deel van de opbrengst van de Piet Boon Defender Design Edition gaat naar Drive Against Malaria.

Vorig jaar werkten Piet Boon en Land Rover ook al samen. Toen ontwierp Boon een speciale editie van de Range Rover Sport, die door pers en kopers goed werd ontvangen. De samenwerking ligt voor de hand: Boon en Land Rover delen de voorliefde voor stoer, puur en strak design.

Bij het ontwerpen van de Defender heeft Piet Boon veel gebruik gemaakt van RVS en aluminium, wat resulteert in een stoer, robuust uiterlijk. De Piet Boon Defender is verschenen in een gelimiteerde oplage van 20 exemplaren. Een deel van de opbrengst gaat naar Drive Against Malaria.

Drive Against Malaria is een initiatief van tv-presentatrice Julia Samuels en de Brit David Robertson. Met hun Land Rover bereiken zij malariagebieden die voor andere hulporganisaties slecht toegankelijk zijn. Zij delen er terplekke muskietennetten en medicijnen uit en geven voorlichting, waarmee jaarlijks vele kinderlevens worden gered. Land Rover steunt Drive Against Malaria al jaren en zamelt op verschillende manieren geld in voor de stichting.

Kijk voor meer informatie op www.landrover.nl
 

 Farbio: kleine supersportwagen, groot vermogen

De Farbio GTS kende een turbulente startfase, maar het resultaat is een pittige, kleine supersporter met indrukwekkende prestaties.

De eerste wagen van oprichter Arash Farboud had opvallend veel weg van een Porsche Le Mans-racewagen. Dat viel ook de fabrikant van het origineel op en die stak een stokje voor de productie. Ook een tweede ontwerp strandde op de tekentafel. Het bedrijf werd overgenomen door Chris Marsh, die resoluut alles overboord gooide wat niet goed was. Het resultaat is de Farbio GTS, die zeker de moeite waard is.

De Farbio GTS is relatief kort, vrij breed en erg laag. Om voldoende ruimte te creëren voor interieur en bagage, staan de assen maar liefst 2,68 meter uit elkaar. De koets is van koolstofvezel, vervaardigd rond een space frame. Met een gewicht van 1048 kg is de wagen licht te noemen, en dankzij de beschikbare V6-motoren schiet de GTS in ongeveer vijf tellen van 0 naar 100. De topsnelheden liggen, afhankelijk van de gekozen motor, tussen de 260 en 280 km/h.

Farbio brengt de GTS op de Engelse thuismarkt als 3.0 V6 voor 51.000 pound, exclusief tax. Standaard op de wagen zijn o.a. een navigatiesysteem met touch screen, elektrisch bedienbare ramen en buitenspiegels, 19 inch grote wielen, stuurbekrachtiging en climate control.

Volgens de fabrikant zijn er in de VS al vijftig verkocht, dus dat zou betekenen dat de wagen een groot succes is. De wachttijd in Groot Brittanie bedraagt momenteel acht maanden.

Kijk voor meer informatie op www.farbiosportscars.com

 Maserati Coupe: geen GT maar een GranTurismo

De nieuwe Maserati GT Coupé maakt alle hooggespannen verwachtingen waar: oogstrelend design van Pininfarina en een fors vermogen onder de kap.

Onlangs werd de nieuwe Maserati GT Coupe aan het grote publiek getoond. Het is een evolutie van de bestaande Coupé uit 1998, maar bevat tevens verwijzingen naar de Quattroporte, zoals de gapende grille en de drie kleine luchtuitlaatjes aan de zijkant.

Maserati noemt het nieuwe model geen GT meer, maar voluit GranTurismo; een verwijzing naar de eerste straatauto van Maserati uit 1947. Die auto werd net als de nieuwe Coupé ontworpen door Pininfarina en werd in een oplage van 58 stuks gebouwd.

Opvallende stylingdetails zijn de hoge, afgeronde voorschermen met lager gelegen motorkap, de eerder genoemde grote grille en de lichtmetalen wielen waarvan de spaken de befaamde drietand vormen. Het interieur biedt plaats aan vier personen, hoewel de plaatsen achterin niet riant zijn. Stoelen en deurpanelen zijn standaard met leer bekleed en centraal in het overzichtelijke instrumentarium is het analoge Maserati-klokje opgenomen.

Onder de motorkap schuilt een V8-motor met een inhoud van 4,2 liter, waarmee een vermogen van 405 pk bereikt wordt. De gewichtsverdeling is met 49:51% bijna ideaal te noemen. De motor is gekoppeld aan de welbekende Cambiocorsa ’automaat’.

Voor meer informatie: www.maserati.com

 One of a kind: Phantom Drophead Coupe

De Phantom Drophead Coupe is de nieuwste en spraakmakende Rolls-Royce en met al zijn ruimte ´s werelds grootste cabriolet.

De Phantom Drophead Coupé is een tweedeurs auto met vier meer dan volwaardige zitplaatsen en is daarmee ´s werelds grootste cabriolet. De omgekeerd openslaande deuren keren op de cabriolet terug als voorportieren. Voor deze constructie is, naast het visuele aspect, gekozen omdat door de in de carrosserie doorlopende A-stijl, de stijfheid van de enorme cabrio is gewaarborgd.

De Phantom Drophead Coupé is ´live´ een beauty, waarin alle typerende kenmerken van Rolls-Royce zijn terug te vinden. Met stip op één staat dan natuurlijk het vakmanschap waarmee de Drophead is gebouwd, deels in Duitsland trouwens, waarna het geheel richting Groot-Brittannië wordt verscheept om daar te worden geassembleerd. Herkenbaar van de Phantom is het teakhouten achterdek, de gepolijste stalen motorkap en dito voorruitomlijsting

Het is geen verrassing dat de cabriolet erg lijkt op de 100 EX concept car die in 2004 is getoond. Daarop hebben het teakhouten ’achterdek’ en de geborstelde aluminium motorkap hebben bij die concept car al hun opwachting gemaakt. De achterklep kan in twee delen open en biedt een ruimte van 315 liter.

Bij Rolls-Royce horen immer indrukwekkende cijfers: zo heeft de twaalfcilinder motor een inhoud van 6,75 liter ? net als de andere Rollsen. De sprint van 0 naar 100 gaat in 5,7 seconden en voordat het chassis aan de auto wordt gehangen is er 140 meter laswerk nodig.

Voor meer informatie kunt u kijken op www.hessing.nl

 Italiaans design met snelheid

Spyker heeft hulp van Zagato ingeroepen voor het ontwerp van een super exclusieve sportauto: de C12 Zagato. Van deze zeer opvallende versie van de Spyker C12, worden slechts 24 exemplaren gebouwd.

Spyker heeft hulp van Zagato ingeroepen voor het ontwerp van een super exclusieve sportauto: de C12 Zagato. Van deze zeer opvallende versie van de Spyker C12, worden slechts 24 exemplaren gebouwd.

De speciale editie is gemaakt om de start van het Spyker F1 team te vieren. Spyker had eerder al aangekondigd dat in samenwerking met een designstudio een speciale auto zou worden ontworpen en uiteindelijk is het gekomen tot een samenwerking met het Italiaanse Zagato.

De specs zijn 500 pk met 610 Nm. De 1480 kg zware sportwagen heeft topsnelheid van 310 km/u. De C12 Zagato krijgt standaard een 6,0-liter W12 van 500 pk onder de kap, een motor die het merk weer betrekt van Audi. De acceleratie van 0 tot 100 kilometer per uur duurt 3,8 seconden.

Levering van de C12 Zagato begint vanaf maart 2008.

Voor meer informatie kijk op www.spykercars.nl
 

 Zo subliem kan vooruitgang zijn

Het onaflatende streven naar perfectie heeft geleid tot een nieuwe benchmark voor de auto-industrie: de nieuwe Lexus LS 460.

Een hypermoderne 4,6 liter V8 benzinemotor gekoppeld aan ’s-werelds eerste 8 traps automaat zorgt voor ruim voldoende vermogen (van 0 naar 100 km/h in 5.5 sec) en ongeacht uw snelheid voor de beroemde Lexus stilte en rust in het interieur.

Comfort vindt u ook in het fraaie aniline leder van de hoogste kwaliteit als een intelligent parkeersysteem waardoor de limousine zichzelf kan inparkeren. Met een high end 450 Watt Mark Levinson hifi installatie inclusief 19 luidsprekers en geïntegreerde televisieschermen overtreft hij menig bioscoopbeleving. Aan boord is het een en al luxe, zo kan de achterpassagier zijn stoel als op een business class-vlucht verstellen. Extra lange beensteunen, een massagestand, het behoort allemaal tot de zaken waarmee de inzittende wordt verwend.

De Lexus LS 460 is voorzien van een arsenaal aan geavanceerde veiligheidssystemen. Radar voor, infraroodcamera’s en een radar achter tasten continu de omgeving van de auto af. Hij kan hierdoor preventief t.b.v. uw veiligheid reageren. De geïntegreerde camera kan desgewenst signaleren of de bestuurder bij gevaarlijke situaties zijn blik op de weg heeft. Ook kan de LS 460 u helpen keurig binnen de wegmarkeringen te rijden. Omdat deze hulpsystemen door u zelf inschakelbaar zijn, behoudt u wel de eindregie!

Een automobiel die alles in zich verenigt waartoe de technologie in staat is.

Voor meer informatie kijk op www.lexus.nl.

 Openlucht spektakel: Bentley Continental GTC

Met de Bentley Contintental GTC, de cabrioletvariant van de Continental-serie, is de familie compleet.

Na de tweedeurs Continental GT, die sinds 2003 op de markt is, en de vierdeurs Continental Flying Spur, waarvan de eerste exemplaren nu worden afgeleverd, is de GTC het laatste model uit de Continental-reeks.

Net als de onlangs gepresenteerde Bentley Azure, heeft ook de Continental GTC een stoffen dak en niet een stalen vouwdak, zoals de laatste mode voorschrijft. Bentley heeft vertrouwen in de constructie van het dak want de topsnelheid is niet begrensd en ligt op 309 km/u; fractioneel minder dan zijn dichte broers. Zelfs met het dak in opgevouwde toestand belooft Bentley ’als er efficiënt wordt ingeladen’ bagageruimte voor zowel de voor- als achterpassagiers. Het is een mix geworden van exclusiviteit en sportiviteit. Het lijnenspel is simpel maar elegant.

De uitrusting van de Continental GTC is indrukwekkend. De auto wordt geleverd met onder andere links en rechts gescheiden climate control, DVD-navigatiesysteem, TV-tuner, premium audiosysteem, Bluetooth-carkit, 6 CD-wisselaar, elektronische handrem en een multifunctioneel stuurwiel. Verder zijn ook zaken als bi-Xenon koplampen, 19 inch lichtmetalen wielen, bandenspanningcontrolesysteem, regensensor en keyless entry op elke Continental GTC gemonteerd. Bentley biedt de mogelijkheid om klantwensen in vervulling te laten gaan. Daarbij blijft het niet beperkt tot speciale kleuren van in- en exterieur. Iedere wens van de klant kan - indien het technisch mogelijk is - door Bentley worden uitgevoerd.

De Bentley Continental GTC wordt aangedreven door Bentley´s indrukwekkende twin-turbo W12-motor met een inhoud van 6.0 liter. De motor is goed voor een vermogen van 560 pk en een koppel van 650 Nm. De 12-cilinder motor is gekoppeld aan een zestraps automaat van ZF. De automaat kan geheel zelfstandig zijn taak verrichten, maar is naar wens ook met de hand te schakelen. Hiervoor kan de pook of de flippers achter het stuur worden gebruikt. In slechts 5,1 seconden sprint de Continental GTC naar 100 km/h. De auto is in staat om een topsnelheid van 312 km/h te behalen. Het vermogen van de W12 wordt overgebracht op alle vier de wielen. Optimale grip is hierdoor gegarandeerd.

Voor meer informatie kijk op www.hessing.nl.

 Alfa Brera, Italiaanse passie

Het meesterwerk van de grootse Italiaanse ontwerper Giugiari is een hoogtepunt voor autoliefhebbers.

De absolute ster van de wereldvermaarde autotentoonstelling: Autosalon van Geneve 2002 was een ’concept car’ van Italiaanse meesterontwerper Giugiaro: de Alfa Brera.

Het Alfa Brera-prototype heeft in 2002 enkele hoge internationale onderscheidingen gewonnen als - Best of show - op de Autosalon van Genève en in de prototype-klasse op het Concours d’Élégance van Villa d’Este, - Een van de mooiste auto’s ter wereld - op de Bibendum Challenge en - De meest fascinerende auto- in de Super Car Rally van Parijs naar Monte Carlo.

Inmiddels is dit prototype tot een productie-auto geëvolueerd. De volstrekt originele styling combineert elementen uit de rijke Alfa-traditie met de creativiteit van Giugiaro. Het front wordt gedomineerd door de karakteristieke driehoekige Alfa Romeo-grille, terwijl de lange motorkap met V-vormige verhoging de kracht van de motor onderstreept. Binnenin beschikt de Alfa Brera over een zee aan ruimte. Dit is niet alleen te danken aan de geheel verstelbare sportstoelen, maar ook aan de automatische bi-zone airconditioning, waardoor altijd een perfect klimaat is gewaarborgd. Voor mensen die de unieke sensatie willen beleven om onder zon en de sterren te reizen, is er Sky Window: een groot transparant dak van gelaagd glas dat het rijden in de Alfa Brera een extra dimensie geeft.

De Alfa Brera is leverbaar met twee krachtige benzinemotoren: de zescilinder 3.2 JTS van 191 kW (260 pk) en de viercilinder 2.2 JTS van 136 kW (185 pk). Beide onderscheiden zich door innovatieve en originele technische oplossingen, zoals JTS ? Alfa Romeo’s unieke directe inspuiting ? en ’Twin Phaser’: een continu variabele nokkenasverstelling om de timing van zowel de inlaat- als de uitlaatkleppen te regelen. De ingenieuze constructiedetails resulteren in kracht, temperament en souplesse, bovendien springen ze ook zuinig om met brandstof en ontzien ze het milieu.

Kortom, een échte liefhebbersauto die emoties oproept en een maximum aan rijplezier biedt.

Voor meer informatie kijk op www.alfaromeo.nl

 Jaguar XK: symbiose tussen luxe en sportiviteit

Na 10 jaar komt Jaguar met een opvolger voor de XK Coupé. Deze nieuwe Jaguar XK heeft een aluminium chassis en ultraluxe interieur. En uiteraard de topprestaties die kenmerkend zijn voor Jaguar.

De vorige generatie Jaguar XK kwam in 1996 op de markt en bleef in productie tot juni 2005. Het was het best verkochte sportmodel in de historie van het merk. De nieuwe XK doet echter sterk denk aan de klassieke E-type, met name door de grille en de achterkant. De ´power vents´ vlak voor de portieren geven de auto een extra sportieve uitstraling en ook de grote lichtmetalen wielen dragen bij aan het karakter van een sportauto.

Belangrijk voor het innovatieve karakter van de nieuwe XK is de baanbrekende aluminium monocoque carrosserie constructie. Deze lichtgewicht carrosserie heeft ervoor gezorgd dat de Coupé met een gewicht van 1.595 kg een stuk lichter is dan zijn concurrenten. En dat heeft ook weer invloed op de prestaties. De XK gaat van 0 naar 100 km/h in 6,2 seconden en heeft een begrensde 250 km/u als topsnelheid. Schakelen gaat via een zestraps sequentiële automaat die ook met paddles aan het stuur te bedienen is.

Zoals het een Jaguar betaamt, is het interieur chique. Door de exclusieve look van het instrumentarium, de middenconsole en de met leer beklede stoelen doet de XK enerzijds denken aan een sportauto maar tegelijk ook aan een luxe limousine. Een multifunctioneel Touch Screen systeem in de middenconsole heeft gezorgd voor een prima ergonomie en beperkt tevens de knoppen en schakelaars tot een minimum.

Kijk voor meer informatie op www.jaguar.nl

 Venturi Fetish: the worlds first electric sports car

Wie denkt dat alleen mindervalidewagentjes op elektriciteit kunnen rijden, moet nodig eens kennis maken met de Fetish van de Monegaskische autoproducent Venturi.

Vanuit de overtuiging dat er ook een Franse GT moest komen, is in 1984 autoproducent Venturi begonnen met het vervaardigen van sportauto’s. Vestigingsplaats van het bedrijf is het glamourachtige Monaco.

Tijdens de Autosalon van Geneve in 2002 presenteerde Venturi een in vele opzichten opvallende conceptcar: de Fetish. In september 2004 werd de door een elektromotor aangedreven auto definitief gepresenteerd.

De Venturi Fetish is ’s werelds eerste sportwagen met een elektromotor. Het lijkt misschien onmogelijk, maar deze wagen doet de associatie met een mindervalidewagentje op slag verdwijnen. Niet alleen door zijn futuristische uiterlijk, maar zeker ook door zijn prestaties.

De Fetish is vrijwel volledig vervaardigd uit het ultralichte carbon, waardoor de auto slechts 750 kilo weegt. Jammer genoeg wegen de batterijen 350 kilo, maar met een totaalgewicht van 1100 kilo is de Fetish nog steeds een lichtgewicht. In letterlijke zin, want over zijn prestaties hoeft men niet licht te denken. De elektromotor levert een vermogen dat gelijk is aan een benzinemotor met 300 pk en de Fetish heeft slechts 4,5 seconden nodig om naar de 100 km/u te klimmen. Helaas valt de topsnelheid van 170 km/u een beetje tegen. Maar toch, vergeleken met dat invalidewagentje?

De uitrusting van de Fetish laat niets te wensen over: lederen bekleding, een multimediasysteem met CD/DVD speler, navigatiesysteem en een keur aan speakers. Terecht, want aangezien een elektromotor weinig geluid maakt is er wel een indrukwekkende geluidsinstallatie nodig om het gemis van een ronkende V8 te compenseren.

De Fetsih heeft twee nadelen: elke 350 km moet de batterij worden opgeladen (laadtijd 3,5 uur) en hij is bepaald niet goedkoop (450.000 euro). Maar bijzonder is deze elektrische sports car zeker!

Voor meer informatie: www.venturi.fr
 

 Wiesmann GT: small brand, great cars

Naast de imposante Roadster heeft het Duitse automerk Wiemann nu ook een GT in de collectie, gebaseerd op de techniek van haar GT raceauto.

De letters GT staan sinds jaar en dag voor dynamisch rijden, snelheid, power en design. Maar wanneer deze letters in één adem genoemd worden met de naam Wiesmann, dan kunt u echt iets spectaculairs verwachten.

Twaalf jaar na de introductie van de Wiesmann Roadster is het de beurt aan de Wiesmann GT om de fabriek in Dülmen te verlaten. In deze fabrieken rollen de auto’s niet van de band, zoals het gezegde zo vaak luidt. Nee, bij Wiesmann worden de wagens van begin tot eind met de hand vervaardigd. Daarbij kunnen de eigenaren kiezen uit ruim 400 variëteiten in leer voor de oogstrelende afwerking van de ’cockpit’ die bijna geheel bekleed is met leer. In het interieur komen overal de klassieke ronde vormen terug in de instrumenten. Geheel in lijn met het klassieke uiterlijk van de GT, die omschreven wordt als een moderne sportwagen in het jasje van een nostalgisch model.

De techniek van de Wiesmann GT is gebaseerd op die van haar GT raceauto en is onder andere getest tijdens de 24-uurs race op de Nürburgring. De krachtbron is een van BMW afkomstige 4,4-liter V8 met 333 pk en een maximaal koppel van 450 Nm. De GT klimt in 4,6 seconden naar 100 km/h en de topsnelheid ligt op 280 km/h.

Voor meer informatie: www.hoefa.nl / www.wiesmann.com

 Range Rover Sport: indrukwekkend on- en of-road

De Range Rover Sport, een compleet nieuwe, sportieve SUV van Land Rover, is de best presterende en best handelbare auto die de befaamde 4x4-producent ooit heeft gebouwd.

Het sportieve, gespierde ontwerp van de Range Rover Sport heeft een uitstekende aërodynamica en is daarmee volledig gericht op het leveren van dynamische prestaties.

De Range Rover Sport is een unieke, sportieve ´touring´-SUV, die zowel on- als of-road indruk maakt met zijn enorme vermogensontwikkeling en opwindende rijkwaliteiten. Er is een keuze uit een Supercharged 4,2-liter V8-motor met 390 pk/287 kW, een atmosferische 4,4-liter V8-motor met 300 pk/220 kW of een technisch zeer geavanceerde 2,7-liter V6 turbodiesel met 190 pk/140 kW.

De hoge Land Rover zitpositie, de ´Command Driving Position´, heeft voor de Range Rover Sport een meer dynamische cockpit-ambiance gekregen, die de bestuurder meer omsluit voor een ´premium´ sportautogevoel.

De achterspoiler, de ´all-terrain´-banden en de (optionele) 20" lichtmetalen velgen dragen nog meer bij aan de sportieve stijl van de auto. En door de schuine voorruit, de aflopende daklijn en gestroomlijnde, afgeronde carrosserie wekt de Range Rover Sport de indruk dat hij in beweging is, zelfs wanneer hij stilstaat.


Kijk voor meer informatie op www.landrover.com

 Cadillac CTS: Een beest in topdesign

Een van de meest opvallende auto’s in het huidige straatbeeld is de Cadillac CTS. Een Amerikaan die het net zo goed doet op U.S. highways als op Amsterdamse grachtjes.

De Cadillac CTS is een opmerkelijk harmonieuze combinatie van robuuste elegantie, Europees-Amerikaanse innovatie, machtige prestaties, en luxe en comfort. De ´Europese rijstijl´ met een sportief en levendig weggedrag stond centraal bij de ontwikkeling van de CTS. De Europeanen hebben de ´American way of driving´ altijd geassocieerd met rijk uitgeruste auto´s, vooral als het over het luxemerk Cadillac ging. De CTS verlaat de fabriek dan ook met een luxe-uitrusting. Hiertoe behoren onder meer de airconditioning met gescheiden temperatuurzones, de in acht richtingen elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, de cruise control en de automatisch dimmende binnenspiegel die hinderlijke verblinding door achteropkomend verkeer vermijdt.

De CTS verkrijgbaar met twee soepele zescilindermotoren: de nieuwe 2.8 ontwikkelt 158 kW (215 pk), de gloednieuwe 3.6 V6 levert 189 kW (257 pk). De nieuwe motoren worden gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en de CTS is ook in een automaat leverbaar.

De carrosserie wint aan kracht door de forse wielkasten, die niet alleen voor een sportief accent zorgen, maar die ook de standaard gemonteerde 16 inch lichtmetalen velgen nog groter doen lijken.

In het interieur van de CTS contrasteren warme, rijke materialen met een koele, computerachtige, high-tech cockpitlook die eigentijdse accenten afwisselt met elementen van klassieke luxe.

Met zijn schuine vlakken en strakke randen is de Cadillac CTS beslist geen alledaagse verschijning. Maar juist daarom is deze krachtpatser zo interessant.

Kijk voor meer informatie op www.cadillaceurope.com

 Castagna: Italian fashion for Cars

Italianen en verfijning - een onlosmakelijke combinatie. Ook op het gebied van auto’s. Zo bouwt Carrozzeria Castagna al ruim 150 jaar chassis en interieurs om van te watertanden.

In 1849 werd Carrozzeria Castagna opgericht in Milaan. Carlo Castagna transformeerde de toenmalige automobielen tot de eerste betrouwbare echte auto’s. De innovatie van het chassis nam toe en Carlo Castagna leverde het ene na het andere meesterwerk af. Castagna was ook de enige Italiaanse wagenmaker die het chassis mocht vervaardigen voor de Amerikaanse Duesemberg, een van de bekendste high society voertuigen van die tijd. De naam Castagna werd zo bewonderd dat hij de onvergetelijke eer kreeg het kostbare stoetsvoertuig voor de Italiaanse koninklijke familie te bouwen. Voor Carrozzeria Castagna was dit de aanleiding om het ’custom-built car’ concept te introduceren.

In de taal van auto’s is ’custom-built’ een begrip van ultieme waarde; de kenmerken van design, functionaliteit, rijvaardigheid, gecombineerd in een onweerstaanbare betovering die waarheid wordt. Catagna’s ontwerpervaring is ontstaan uit deze zelfde interesses. Hij wilde auto’s ontwerpen die het genoegen van rijden uitdrukken, auto’s die als plezierig worden ervaren in het dagelijks gebruik en in iedere andere situatie. Op maat gemaakte auto’s van Castagna imponeren - in de straatjes door de stad, op de exclusieve ontmoetingspunten, gedurende een romantisch weekendje weg of tijdens een rit over idyllische landweggetjes.
Een grote Italiaanse architect noemde dit ’emotionele ergonomie’; ontwerpen volgens een aanpak die technisch en stijlvol is. Met Castagna’s op maat gemaakte voertuigen heeft het genot van reizen een nieuwe dimensie gekregen.

Onlangs presenteerde Castagna in Milaan zijn nieuwste creatie: de Mini Wagon. De moderne klassieker kreeg van Castagna 25 cm extra lengte (er passen nu drie forse koffers in de achterbak) en daarnaast meer dan 200 detail-aanpassing aan het originele model. Praktisch elk onderdeel van de auto kan volgens het ’custom-built’ concept volledig naar de wensen van de eigenaar worden aangepast. Het predikaat ’Tailor Made in Milan’ is dus niet langer alleen aan kleding voorbehouden.

Kijk voor meer informatie op www.carrozzeriacastagna.com
 

 Louwman Collection: A drive down memory lane

Sinds 1934 verzamelt de familie Louwman unieke antieke en klassieke automobielen. Het is de oudste privé-collectie ter wereld en zowel de nationale als de internationale vakpers betitelt de collectie als een van de mooiste ter wereld.

In het museum (van maar liefst 12000 vierkante meter!) in Raamsdonksveer staan ruim 200 topstukken, die een zeer compleet overzicht geven van ruim een eeuw autohistorie. De collectie bevat onder andere merken als Duesenberg, Auburn, Cord, Bugatti en Rolls-Royce. Onlangs nam Louwman de collectie Lips (van het Autotron) over. Hierdoor staat in Raamsdonksveer tegenwoordig de meest complete collectie authentieke Spyker-automobielen ter wereld, waaronder de eerste zescilinder en vierwielaangedreven auto ter wereld (uit 1903).

Veel van de getoonde auto’s hebben een unieke geschiedenis, zoals de authentieke Cadillac van Elvis Presley, de Humber Pullman van Winston Churchill en de Aston Martin uit de film Goldfinger. Daarnaast omvat de collectie ook andere items, zoals het originele hekwerk van de Amsterdamse fabriek Trompenburg (waar de Spyker automobielen werden geproduceerd) en het befaamde benzinestation van architect Dudok uit 1954.

De Louwman Collection is te bezichtigen op dinsdag tot en zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur, op zon- en feestdagen van 11.00 tot 17.00 uur.

Kijk voor meer informatie op www.louwmancollection.nl

 ToysforBoys: 'Timesharing' met Ferrari's

Naar St. Tropez in een F360 Modena Spider, naar een lagere-schoolreunie in een McLaren Mercedes SLR en een relatie belonen met een weekend in een Posche GT3. ToyforBoys maakt ’t mogelijk.

Wie droomt er niet van om plaats te nemen achter het stuur van de mooiste en snelste auto’s ter wereld? Ferrari, Lamborghini, Aston Martin, Porsche of Masarati. Maar helaas betekent het bezit van de zaak vaak het einde van het vermaak. Want er gaat natuurlijk niets boven het uitzoeken van zo’n racemonster. En uiteraard zijn de eerste paar duizend kilometers een goddelijke belevenis. Maar daarna wordt het al snel minder; onderhoudsbeurten, krasjes en rare geluidjes in de motor.

Maar er is een oplossing: ToysforBoys. Dit is een exclusieve club voor mensen die willen genieten van al het moois dat de autowereld te bieden heeft, zonder alle bijkomende ellende. Oftewel: ’wel vrijen, niet trouwen’. De club biedt ruimte aan een selecte groep fanaten, waarbij vastgehouden wordt aan de regel dat de ratio leden : auto’s nooit hoger wordt dan 8 : 1. Zo blijft een optimale beschikbaarheid van de auto’s gewaarborgd.

Lidmaatschap van de club kan zowel zakelijk als privé. Naast het rijden in de stuk voor stuk uitmuntende ’toys’, worden er diverse activiteiten voor members ondernomen. Zoals racen op Silverstone, bezoek aan Formule 1 races en visits aan de Ferrari-fabriek.

Kijk voor meer informatie op www.tforb.com.

 Spyker: merk met een rijke historie

Het Nederlandse automerk Spyker kent een rijke historie. De Gebroeders Spyker waren verantwoordelijk voor de bouw van de Gouden Koets in 1898 die door het Nederlandse volk aan Koningin Wilhelmina ter gelegenheid van haar huldiging werd geschonken.

Rond 1900 gingen de gebroeders Spyker zich toeleggen op het bouwen van auto’s. De 60HP Grand Prix racewagen uit 1903 was een belangrijke historische mijlpaal, omdat het de eerste zescilinder motor met vierwielaandrijving ter wereld was. Na een korte uitstap naar de vliegtuigbouw in de periode 1914-1918, gedurende welke tijd het bedrijf 100 gevechtsvliegtuigen en 200 vliegtuigmotoren bouwde, werd de productie van automobielen in 1919 weer opgenomen met luxe modellen die werden geleverd aan vorstenhuizen overal ter wereld, waaronder de koninklijke stallen van koningin Wilhelmina.

Het erfgoed van de vroege Spyker’s wordt nu voortgezet met de nieuwe modellen. Met de hand gemaakt in dezelfde traditie door de beste handwerklieden van deze tijd met de beste materialen die beschikbaar zijn. De Spykers worden met hartstocht gebouwd voor de meest veeleisende collectioneurs en kritische kenners die niet zomaar een auto kopen, maar er een voor zich laten bouwen volgens hun eisen en wensen.

De Spyker C8 Spyder T is het model dat in September 2003 werd geintroduceerd. Dit model is voorzien van een twin-turbo versie van de Audi 4.2 liter V8 motor en heeft 525 pk met een topsnelheid van 320 km per uur. De Spyker C8 Spyder T zal naar verwachting vanaf oktober 2004 in productie gaan.

Kijk voor meer informatie op www.spykercars.com

 Aston Martin Vanquish: Bond's favoriet

Veertig jaar geleden reed James Bond, toen gespeeld door Sean Connery, voor het eerst in een Aston Martin. Dat was toen de beroemde zilvergrijze DB5 in de film Goldfinger.

Ook in Thunderball, The Living Daylights en Goldeneye zorgde een Aston Martin er keer op keer voor dat 007 uit handen bleef van de vijand. Nu, in de nieuwste Bond-film, verplaatst de geheim agent zich in een V12 Vanquish. Een prachtauto met een 6-liter V12-motor, die vanuit stilstand in 4,8 seconde naar 100 km/uur kan accelereren.

De Vanquish (wat zoveel betekent als ’overwinnen, overweldigen’) is uit koolstofvezel en aluminium opgetrokken en wordt gezien als het meest sportieve, indrukwekkende en technisch vooruitstrevende model dat ooit door Aston Martin werd ontwikkeld en gebouwd. Met zijn maximum vermogen van 343 kW/460 pk bij 6.800 tpm bereikt de V12 Vanquish een topsnelheid van 306 km/u en met het speciaal ontwikkelde schakelmechanisme kan in slechts 250 miliseconden geschakeld worden. Maar met behulp van de elektronica kan ook automatisch geschakeld worden.

De Vanquish is leverbaar als tweezitter (met achter de stoelen extra bagaruimte) of als 2 + 2 coupé. Elke auto wordt met de hand gebouwd, afgewerkt en uitgerust naar de individuele wensen van de klant. De koper heeft een brede keus uit carrosseriekleuren en uit kleuren voor het lederwerk van het interieur. Bijzonder detail: de motor wordt op de traditionele racewagenmanier gestart met een rode startknop in de middenconsole.
 

 Bugatti Veyron: onverzekerbaar maar geniaal

In de prachtige showroom van Hessing werd de eerste Bugatti Veyron op Hollandse bodem onthuld. Hessing heeft exclusief dealerschap voor ’s werelds duurste en snelste supersportauto.

Voor het luttele bedrag van 1,8 miljoen euro kunt u de Bugatti Veyron op de oprit hebben staan. Of deze supersportwagens, waarvan er hooguit 300 worden geproduceerd, veel op de weg te vinden zullen zijn, is nog maar de vraag. Want geen enkele verzekeringsmaatschappij zal het aandurven deze wagen te verzekeren.

De Bugatti Veyron heeft een lengte van 4,46 meter, is twee meter breed en is 1,20 meter hoog. De Veyron is voorzien van een W16 motor met 7,993 liter inhoud. Dit levert 1001 pk bij 6000 tpm, met een topsnelheid van 407 km/u. De sprint van 0-300 km/h moet de Veyron in 16,7 seconden kunnen afleggen en omgekeerd remt de auto in 31,4 meter af van 100 naar 0. De brandstoftank van 100 liter is geen overbodige luxe, want binnen de bebouwde kom rijdt hij 1 op 2,5 en buiten de bebouwde zo’n 1 op 6.

Onlangs werd de Veyron gepresenteerd bij Hessing, de gloednieuwe futuristische showroom aan de A2 bij Maarssen. Van de 300 genodigden van de officiele presentatie bleken meteen vier kopers te zitten, die naar verluid de Nederlandse schatkist gaan verrijken met 700.000 euro aan BPM en BTW. Per verkochte auto, welteverstaan.

Kijk voor meer informatie op www.bugatti-cars.com

De tien snelste ( hedendaagse ) supercars:

1. Bugatti Veyron   406 km/h

2. Saleen S7 Twin Turbo   397 km/h

3. Koenigsegg CCR   388 km/h

4. Ultima GTR 640   370 km/h

5. Brabus Rocket ( Mercedes-Benz CLS )   362 km/h

6. Ferrari Enzo   349 km/h

7. Pagani Zonda F   345 km/h

8. Lamborghini Murciélago LP 640   340 km/h

9. SLR McLaren 722 Edition   377 km/h

10. Porsche Carrera GT   330 km/h