INTERNET: WWW.HORECACURSUSSEN.NL E-MAIL: INFO@BOMBA.NL
EXTRA NIEUWS
ARBEIDSINSPECTIE
CONTROLEERT VERPLEEG- EN VERZORGINGSHUIZEN
De arbeidsinspectie neemt het komende
halfjaar de arbeidsomstandigheden in tweehonderd verpleeg- en verzorgingshuizen
onder de loep. De inspecties worden toegespitst op de maatregelen die de
instelling moeten nemen om lichamelijke belasting en besmetting van medewerkers
te voorkomen. Ook beleid tegen agressie, geweld en seksuele intimidatie
krijgt aandacht. Verder controleert de Arbeidsinspectie de kwaliteit van
de bedrijfshulpverlening in de tehuizen. Deze is van groot belang omdat
veel van de cliënten bij calamiteiten niet op eigen kracht een pand
kunnen verlaten. Daarnaast wordt bekeken of instellingen de risico's van
het werk voor het personeel in kaart hebben gebracht en deze zoveel mogelijk
hebben beperkt. Bij de inspecties van lichamelijke belasting gaat het vooral
om het tillen in keukens en linnenkamers.
Bron: arbeidsinspectie
MINDERE
ADMINISTRATIEVE LASTEN KLEINE WERKGEVERS BIJ ARBEIDSOMSTANDIGHEDEN
Het kabinet stelt voor ten behoeve van
kleine bedrijven de zogeheten risicoinventarisaties en -evaluaties in de
toekomst te standaardiseren. In deze verplichte documenten worden de risico's
voor de arbeidsomstandigheden vastgelegd. De verplichte toets van dit document
door de Arbo-dienst zou daarmee achterwege kunnen blijven. De kosten van
deze toets zijn voor kleine bedrijven naar verhouding hoog. daarnaast wil
het kabinet Arbo-diensten minder verplichtingen opleggen zodat de markt
toegankelijker wordt voor nieuwe aanbieders. De ministerraad heeft ingestemd
met het voorstel van staatsecretaris Rutte van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
om de Sociaal-Economische Raad ( SER ) om advies te vragen over deze voorstellen.
Het kabinet wil sociale partners de mogelijkheid bieden standaard risico-inventarisaties
en -evaluaties voor kleine bedrijven vast te laten leggen in de CAO. Dit
standaarddocument hoeft dan niet door de Arbo-dienst getoetst te worden.
De toets door de Arbo-dienst blijft wel verplicht als kleine bedrijven
niet van de standaard gebruikmaken. Voor die gevallen wil het kabinet
de toets voor kleine bedrijven vereenvoudigen, waarmee de kosten worden
gedrukt. Het kabinet denkt eraan de versoepeling in te voeren voor bedrijven
die voor meer dan 40 en minder dan 400 uur per week werknemers in dienst
hebben. Voor risicovolle bedrijfstakken zou de versoepeling gelden voor
bedrijven die voor meer dan 40 en minder dan 200 uur per week werknemers
in dienst hebben. Bedrijven die minder dan 40 uur voor zich laten
werken, zijn op dit moment verplicht om hun risico-inventarisatie en -evaluatie
te laten toetsen door een Arbo-dienst. Verder stelt het kabinet voor
om een apart deelcertificaat in te voeren voor Arbo-diensten die zich specialiseren
in de preventie van ziekteverzuim door verbetering van arbeidsomstandigheden
en apart deelcertificaat voor bedrijven die zich specialiseren in het weer
aan het werk helpen van zieke werknemers. Op dit moment moeten Arbo-diensten
beide taken kunnen vervullen om in aanmerking te komen voor het verplichte
( integrale ) certificaat. Ook wil het kabinet organisaties in de toekomst
niet langer verplichten zich in hoofdzaak met Arbo-dienstverlening bezig
te houden. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld ook brancheorganisaties of reïntegratiebedrijven
Arbo-dienstverlening aanbieden.
Bron: RVD
BRANDWEER
MAG VAN DE GEUS DEFIBRILLEREN
Het is brandweerlieden
niet verboden om met gebruikmaking van een automatische externe defibrillator
( AED ) eerste hulp toe te passen bij ongevallen. Dit zegt minister de
Geus van WVS in antwoord op kamervragen van CDA-lid Buijs. Afgelopen maanden
ontstond er ophef over het gebruik van de AED door brandweerkorpsen. Zo
liep de spanning tussen VWS en de brandweer Gemert-Bakel hoog op, omdat
het korps weigerde te stoppen met gebruikmaking van de AED. Volgens de
brandweer zijn zij in vele gevallen sneller ter plaatse dan de ambulance
en verrichten zij zodoende levensreddende handelingen.
Minister De Geus wil echter niet dat niet-professionele hulp structureel de plaats inneemt van de medische zorg door de ambulance. "De formulering first responders inzetten in de persoon van brandweerlieden die alvast in afwachting van de ambulance eerste levensreddende handelingen op basic-life support niveau gaan bieden, kan toch niet anders uitgelegd worden dan dat hier sprake is van compensatoir inzetten van brandweerlieden. Hier wordt naar mijn overtuiging een grens overschreden.
In de tussentijd
ziet WVS zich echter gebonden aan de wet, die stelt dat iedere burger gebruik
mag maken van de AED. daarom zal, in navolging van het advies van de gezondheidsraad,
per Algemene Maatregel van bestuur het gebruik van de AED als voorbehouden
handeling worden uitgesloten van de Wet beroepsbeoefenaren individuele
gezondheidszorg.
Bron: staatscourant
INSPECTIE
DOET TOCH MOEILIJK OVER GEBRUIK AED DOOR BRANDWEER
Het ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport ( VWS ) en de Inspectie voor de Gezondheidszorg hebben
onverwacht toch moeite met het gebruik van de automatische externe
defibrillator ( AED ) door de brandweer. De AED is een apparaat dat stroomstoten
kan geven aan slachtoffers met acute hartproblemen. Het gebruik van
de AED door zogenaamde "first responder" teams van de brandweer
gebeurt inmiddels onder andere in Amsterdam, Urk, Eindhoven, Arnhem, Lingewaard,
Gemert-Bakel en Doesburg. De first responder teams zijn vaak eerder ter
plekke dan de ambulancedienst. In afwachting van die ambulancedienst
kunnen zij alvast starten met het gebruik van AED en het reanimeren van
slachtoffers.
ARBEIDSINSPECTIE
NEEMT METAALSECOR EN CHEMISCHE INDUSTRIE ONDER DE LOEP
De arbeidsinspectie (AI) controleert in
de eerste maanden van 2003 de arbeidsomstandigheden in de metaalsector.
daarnaast gaat ze in de chemische industrie controles uitvoeren naar
de blootstelling van werknemers aan chemische stoffen en naar de opslag
van die stoffen.
Inde metaalsector onderzoekt de AI de
veiligheid van machines en de voorlichting daarover aan werknemers.
verder wordt gecontroleerd of werknemers niet aan te veel lawaai blootstaan.
De IA brengt aan driehonderd bedrijven een onverwacht bezoek. De
bedrijfstak telt in totaal ruim vijftienduizend ondernemingen. In
de chemische sector bezoekt de IA circa vierhonderd bedrijven. Hier
heeft vier jaar geleden een vergelijkbare inspectie plaatsgevonden. Het
resultaat was onder de maat: tweederde van de bezochte bedrijven had niet
beoordeeld of de eigen werknemers werden blootgesteld aan chemische stoffen.
Zonder zo'n beoordeling is niet bekend of de medewerkers gezondheidsrisico's
lopen. De branche beloofde beterschap en de Arbeidsinspectie gaat nu opnieuw
peilen. De IA nodigt steeds de ondernemingsraad uit om met de inspecties
mee te lopen.
BOUWMARKTEN
ONVOLDOENDE VOORBEREID OP CALAMITEITEN
De meeste winkels zijn goed voorbereid
op calamiteiten. Maar toch zijn er nog steeds winkels die tekortschieten
in veiligheidsvoorzieningen. Dat is de conclusie van een gezamelnijk onderzoek
van de Consumentenbond en het NIBRA naar vluchtwegen in warenhuizen, tuincentra,
bouwmarkten, electronicazaken en campingzaken.
De consumentenbond net het NIBRA hebben
26 winkels onderzocht. In vijf van de 26 winkels schieten de veiligheidsvoorzieningen
en calamiteitenplannen ernstig tekort. In drie bouwmarkten waren de nooduitgangen
voor vluchtende bezoekers niet te openen. In diverse andere winkels
waren de nooduitgangen geblokkeerd door uitgestalde artikelen. UIT-bordjes
waren onzichtbaar en reclamemateriaal dat het zicht op de bordjes belemmerde.
en nooduitgang kwam uit in een doodlopende steeg. De medewerkers
van meer dan de helft van de bezochte winkels weten niet wat hen verwacht
wordt bij een calamiteit. Volgens het NIBRA is het van het grootste belang,
dat winkeleigenaren zorgen voor voldoende geïnstrueerd personeel,
adequate ontruimingsplannen en gebruik van brandveilig decoratiemateriaal.
De raad Nederlandse Detailhandel (RND)
heeft op het onderzoek gereageerd door toe te geven dat verbetering
mogelijk is. "Het onderzoek bevat voor de RND geen nieuwe feiten, de conclusie
over de bouwkundige-, technische- en organisatorische maatregelen corresponderen
met onze eigen gegevens". De RND heeft haar leden inmiddels geadviseerd
om extra aandacht te besteden aan het ontruimingsplan en - vanwege het
relatief grote personeelsverloop in de winkels - meer aandacht te besteden
aan de personeelsinstructie "wat te doen bij een calamiteit ".
BRUSSEL
WIL VEILIGER TUNNELS
Alle belangrijke verkeerstunnels in de
Europese Unie zullen op termijn aan dezelfde scherpe veiligheidseisen
moeten voldoen. Europees transportcommissaris Loyola de Palacio presenteerder
hiertoe een pakket voorstellen, waarvan de kosten oplopen tot 6 miljard
euro.
De laatste jaren vielen tientallen doden
bij ongelukken in de Montblanc-, Tauern- en Gotthardtunnel. Deze menselijke
drama's hadden met de voorgestelde maatregelen deels kunnen voorkomen,
stelde de commissaris. Zij wees ook op de economische schade. De sluiting
van de Montblanctunnel, die op 1 maart 2003 pas volledig opengaat voor
vrachtverkeer, kostte Italië volgens haar 300 tot 350 miljoen euro.
Het gaat om tunnels van 500 meter en langer. Daarvan zijn er in de Unie
182. In 2010 zullen dat er 512 zijn. Bijna de helft bevindt zich in Italië.
Oostenrijk volgt. Nederland heeft nu slechts één tunnel van
die lengte, maar dat zullen er over zeven jaar elf zijn. De voorstellen
moeten goedgekeurd worden door de verkeersministers. De commissaris gaat
ervan uit dat de wet in 2006 van kracht is. Binnen 10 jaar daarna
moeten alle tunnels op orde zijn, als eerste de veel gebruikte tunnels.
OVERHEDEN
MAKEN MEER WERK VAN HANDHAVING
Provincies, gemeenten en waterschappen
hebben vorig jaar meet gedaan aan handhaving van regels. pakweg de helft
van deze instanties heeft daarvoor in 2002 meer geld uitgetrokken dan in
het jaar daarvoor. Inmiddels heeft 86 procent van de overheden een handhavingsbeleid
opgesteld. Het gaat om brandveiligheid, milieu, horeca en bouw- en woningtoezicht.
dat blijkt uit een onderzoek onder bestuurders en ambtenaren, dat werd
uitgevoerd in opdracht van de stuurgroep Handhaven op Niveau. Deze stuurgroep
werd ingesteld in mei 2000 door de minister van Justitie.
DISCO'S
BLIJVEN ONVEILIG
Het Algemeen Dagblad testte 28 populaire
horecagelegenheden in Nederland. Volgens de krant is een kwart hiervan,
twee jaar na de cafébrand in Volendam, nog altijd onveilig. Het
gaat vooral om afgesloten nooduitgangen. verder zijn brandblussers onvindbaar
en hangt de kerstversiering te laag. Bij vijf discotheken zijn de nooduitgangen
alleen met knoppen te openen. Dit is toegestaan, maar volgens het NIBRA
onwenselijk. Alleen deuren met een panieksluiting bieden optimale veiligheid.
In panieksituaties zou je niet eerst moeten zoeken naar een knop.
BASISSCHOLEN
BESTEDEN TE WEINIG AANDACHT AAN VEILIGHEID
Basisscholen besteden te weinig aandacht
aan veiligheid. Vooral achterstallig onderhoud, brandbare versieringen
en versperde nooduitgangen zorgen voor risico's. Dat zegt de Stichting
Consument en veiligheid, die een campagne voert om documenten op de problemen
te wijzen.
Volgens de stichting komt het vaak voor dat leraren en medewerkers in scholen onbewust versieringen van brandbare materialen ophangen. Consument en Veiligheid concludeert in een onderzoek, dat afgelopen najaar werden gehouden onder vierhonderd basisscholen, dat het met de veiligheid soms slecht is gesteld. Jaarlijks moeten 9600 kinderen naar het ziekenhuis vanwege ongevallen op school. Loszittende trapleuningen en gladde vloeren zijn veel voorkomende problemen.
Verder heeft een op de tien basisscholen nog nooit een ontruimingsoefening gehouden. Bovendien blijken de nooduitgangen vaak in gebruik als opslagruimte.
REGELS
VOOR VLUCHTWEGEN VERSCHERPT
Het kabinet is akkoord gegaan met strengere
regels voor vluchtwegen. In het nieuwe Bouwbesluit wordt bepaald dat het
aantal mensen in een disco of zaaltje mag zijn, mede-afhankelijk is van
de nooduitgangen. Ook de minimale plafond- en deurhoogte gaat omhoog.
Voorheen was het verband tussen de toegestane hoeveelheid mensen een vluchtwegen minder strikt. Het Bouwbesluit geldt in beginsel voor nieuwbouw, maar de brandweer mag deze regels ook gebruiken bij de beoordeling van de vergunning voor bestaande gebouwen.
EEN
NOODVERLICHTINGSPROJECT: PLAN VAN AANPAK
1. Vaststellen van aard en omvang activiteiten
2. Vaststellen van de aanwezigheid en
verplaatsing van personen en bepaling van :
- uit- en nooduitgangen
- vluchtwegen
- concentratie van
mensen ( verzamelplaatsen )
3. Opstellen van een nood-evacuatieplan.
4. Vaststellen risicogradaties werkplekken.
5. Opstelling van een noodverlichtingsplan
met onder andere:
- vluchtwegverlichting:
1 lux
- anti-paniekverlichting:
0,5 lux
- risicovolle werkplekken
minimaal 15 lux
- vluchtwegsignalisatie
met pictogrammen Nen 6088 (bij voorkeur)
6. Toetsing door brandweer en/of Arbeidsinspectie
CONTROLE
BRANDVEILIGHEID
De brandweer in
Nederland geeft ook gebruiksvergunningen af. In zo'n vergunning is vastgelegd
dat een pand aan de gemeentelijke normen voor brandveilig gebruik voldoet.
Gemeentes hebben al jaren een achterstand in het afgegeven en de controle
op gebruiksvergunningen.
Die achterstand moet direct worden ingelopen. Verder onderzoek naar de oorzaken van de achterstand niet meer nodig. Dat zegt de Commissie Alders, die onderzoek doet naar de oorzaken van de cafébrand in Volendam.
DE
OORZAKEN VAN DE ACHTERSTAND:
* De brandweer
heeft te weinig personeel.
* De gemeente
vindt controles tijdens de bouw belangrijker.
* De brandweer
heeft vanaf de invoering van het gebruiksvergunningenstelsel een achterstand
gehad.
Veelal bestaande gebouwen moesten extra gecontroleerd gaan worden;
* Gebrek aan
kennis, en ingewikkelde regelgeving.
De commissie Alders
vindt dat er meer geld en mensen moeten worden ingezet voor het brandpreventiebeleid.
In veel gemeenten
wordt op dit moment al een deel van de achterstand ingelopen.
WETTEN
EN REGELS
De wettelijke regels
voor brandveiligheid staan niet helder op een rijtje maar komen uit verschillende
wetten waar verschillende ministeries verantwoordelijk voor zijn:
HET BOUWBESLUIT: hierin staat waaraan brandveilige gebouwen moeten voldoen.
DE BOUWVERORDERING:hierin
staat hoe een gebouw brandveilig gebruikt moet worden. De regels voor een
gebruiksvergunning zijn hierop gebaseerd.
Bouwverordering
en Bouwbesluit vallen beiden onder de Woningwet. Die wet valt onder de
verantwoordelijkheid van het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke
Ordening en Milieubeheer (VROM).
BRANDVEILIGHEIDSVERORDENING:gaat het niet om een gebouw, dan heeft een eigenaar te maken met deze verordening. Denk bijvoorbeeld aan de eigenaar van een boot of een feesttent. De brandveiligheidsverordening valt onder de Brandweerwet. De Brandweerwet valt onder de verantwoordelijkheid van het Ministerie van Binnenlandse Zaken.
WET MILEUBEHEER:Deze wet gaat over het beschermen van het milieu tegen de gevolgen van brand. Deze wet valt onder de verantwoordelijkheid van het ministerie van VROM.
ARBOWETGEVING:Regelt brandveiligheid in het werkproces. Bedrijfshulpverlening valt ook onder de Arbowet.
De handhaving (controle en zonodig opleggen van boetes of instellen vervolging) van Woningwet, Brandweerwet en wet Milieubeheer is een taak voor de gemeenten. De Arbowet wordt gehandhaafd door de Arbeidsinspectie.
KABINETSSTANDPUNTEN
NA VOLENDAM
Het kabinet vraagt
alle gemeenten in Nederland nog in 2001 hun rampenplan te actualiseren
en een actieplan brandveiligheid te maken. De inspectie brandweerzorg en
Rampenbestrijding ( Binnenlandse zaken ) en de Inspecteur Verkeer, Ruimtelijke
Ordening en Milieu zullen volgend jaar onderzoeken of instellingen waar
veel publiek komt
( onder andere uitgaansgelegenheden
). De ingangsdatum hiervan is nog onbekend.
EIGENAAR
'T HEMELTJE ONTLIEP VERANTWOORDELIJKHEID
CAFE HAD BHV-ERS MAAR
GEEN PLAN.
In het Volendamse
café 't Hemeltje waren ten tijde van de brand op 1 januari 2001
vijf ( van in totaal zes )
BHV-ers aanwezig.
De BHV-ers waren wel opgeleid maar de eigenaar had geen nood- of BHV-plan
opgesteld. Of de BHV-ers iets hebben kunnen doen is onbekend. Zeker is
wel dat de eigenaar onverantwoord handelde met de kerstversiering, dat
er teveel personen aanwezig waren en dat de nooduitgangen niet in
orde waren. Dat is althans het standpunt van de Commissie Alders in haar
rapport "Café brand Nieuwjaarsnacht".
COMMUNICATIEMIDDELEN
VOOR BHV-ERS
Portofoons en semafoons
( piepers ) zijn de meest gebruikte en meest geschikte communicatiemiddelen
voor BHV-ers.
PORTOFOON
Een portofoon is
een draagbare zender en ontvanger. Bij een portofoon kan steeds maar 1
persoon tegelijk praten.
SEMAFOON
Een semafoon is
een kleine oproepontvanger. In een LCD-schermpje kan de BHV-er informatie
lezen. De meeste semafoonsystemen werken alleen met codes. Bij een brand
kan de brandinstallatie, de receptie of het hoofd BHV ervoor zorgen dat
BHV-ers een code te lezen krijgen.
COMBINATIE
Semafoons en portofoons
vallen eventueel te combineren. Het kan lastig zijn altijd portofoons op
zak te hebben. De meeste semafoonsystemen werken alleen met codes.
MOBIELE TELEFOONS
Mobiele telefoons
zijn afhankelijk van het telefoonnet en daarom geen eerste keuze hebben.
Bij een calamiteit kan het telefoonnet overbelast raken of -om uiteenlopende
redenen - uitvallen. en ander nadeel van mobiele telefoons zijn de gesprekskosten.
JAARPLAN
ARBEIDSINSPECTIE: STRENGER VOOR WERKNEMERS
De arbeidsinspectie
zal in 2002 strenger optreden tegen werknemers die zich niet houden aan
regels voor veilig en gezond werken. Dit staat in het jaarplan van de Arbeidsinspectie
die minister vermeend van Sociale zaken en Werkgelegenheid in januari naar
de Tweede kamer heeft gestuurd.
Met ingang van 2002 zal de Arbeidsinspectie vaker boetes opleggen als werknemers door ervaring of instructies hadden moeten werken weten dat zij de regels overtreden. Wel moet de werkgever de werknemers in staat hebben gesteld om zich aan de regels te houden ( bijvoorbeeld door hen gehoorbeschermers te geven of training te geven in veilig werken.)
In met name
de grote horecazaken gaat de Arbeidsinspectie aandacht besteden aan de
veiligheid voor bezoekers en werknemers.
BEDRIJFSMATIGE
BRANDRISICO'S FORSE VERLIESPOST VOOR VERZEKERAARS
De brandverzekering
voor bedrijven is voor de Nederlandse verzekeraars een forse verliespost,
zo blijkt uit gegevens van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek over
de vorig jaar in deze sector behaalde resultaten. Het gezamenlijke resultaat
kwa uit op minus tien proceent, wat wil zeggen dat op een totale premie
in dit marktsegment van circaa een miljard een verlies werd geleden
van honderd miljoen. Oorzaken van de slechte resultaten zijn onder andere
een stijging van het aantal groote branden, onvoldoende naleving
van brandveiligheidsvoorschriften en stijgende premies die verzekeraars
moeten afdragen aaan hun herverzekeraars. Ook de sterke concurrentie
tussen verzekeraars heeft een rol gespeeld bij de negatieve resultatenontwikkeling
Bron
verzekeraars
INSPECTIE
VERKEER EN WATERSTAAT CONTROLEERT VEILIGHEIDSCERTIFICATEN
Per 1 juli 2002
is de International Safety Management ( ISM ) code voor reders en
schepen verplicht. Zonder deze certificering is exploiteren van schepen
niet toegestaan. De Inspectie verkeer en waterstaat treedt handhavend op
tegen alle Nederlandse schepen die zonder ISM-certificaat een Nederlandse
haven aandoen. Het doel van de certificering is om voor het management
veiligheidsnormen vast te stellen ter voorkoming van ongevallen en verontreiniging.
ISM biedt aanknopingspunten om het veiligheids- en milieubewustzijn
van scheepsbeheerders te verbeteren.
Op 4 november 1993
heeft de International maritime Organisation ( IMO ) de ISM-code aangenomen.
De regelgeving is gefaseerd ingevoerd. Vanaf 1 juli 1996 voor roll-on
roll-off passagiersschepen, olie-, chemicaliën- en gastankers, bulkcarriers
en hoge snelheidsvrachtschepen. per 1 juli 2002 is de ISM-code verplicht
voor alle schepen van 500 GT of meer.
Bron:
Inspectie verkeer en waterstaat
INFORMATIELIJN VOOR BRANDWONDENSLACHTOFFERS
Brandwondenslachtoffers die hulp zoeken
bij de verwerking van hun ervaringen kunne terecht bij een speciale informatielijn
van de Nederlandse Brandwonden Stichting. De informatielijn helpt de slachtoffers
de weg naar de juiste instanties te vinden. Dat kan een verwijzing naar
een psygoloog in de regio zijn, het adres van een lotgenotenvereniging
of gewoon een luisterend oor.
Telefoon: 0900 - 044 0044
GEMEENTE ROTTERDAM HOUDT VERSCHERPTE CONTROLES BRANDVEILIGHEIDSVOORSCHIFTEN
De Rotterdamse brandweer gaat verscherpte controles houden op de handhaving van brandveiligheidsvoorschriften. Dit geldt voor kerstversiering in de horeca, vluchtwegen in winkels en de algemene brandveiligheid in basisscholen in de regio.
RISICOBEDRIJVEN
UTRECHT MOETEN RAMPENPLAN OPSTELLEN
Elf bedrijven in de provincie Utrecht
moeten voor het einde van het jaar een rampenplan hebben opgesteld. Deze
ondernemingen, voornamelijk gas- en chemische fabrieken, hebben namelijk
een hoog veiligheidsrisico, zo blijkt uit een inventarisatie van de provincie
Utrecht. In totaal zijn 468 bedrijven door de provincie bestempeld als
risicovol. Ook de risico's van het vervoer over weg, water en spoor
zijn door de provincie in kaart gebracht. met name de chloor- en LPG treinen
gelden als een veiligheidsrisico. De inventarisatie is met name bedoeld
voor gemeenten, zodat zij zich beter voorbereiden op rampen. Burgers kunnen
op internet over de gegevens beschikken.
www.provincie-utrecht.nl
Ook andere provincies hebben een risicokaart
op internet:
www.fryslan.nl
www.zeeland.nl
www.limburg.nl
www.noord-holland.nl